6 tipů, jak si vyladit jídelníček v horkých dnech

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 13. 7. 2021
6 tipů, jak si vyladit jídelníček v horkých dnech
obrázek z gettyimages.com

Letošní léto nastoupilo opravdu ve velkém stylu – vedro a dusno zpravidla vedou k nadměrnému pocení a snížené chuti k jídlu, zejména pak teplým a ostrým pokrmům. Toto období je navíc spojeno s četnými dovolenkami a výlety do přírody, kde občas můžete jídlo a pitný režim tak trochu zanedbávat. Na co si dávat v létě v souvislosti s jídelníčkem obzvlášť pozor, vám představí dnešní článek.

6 tipů, na co si dát v souvislosti s jídlem v horkých dnech pozor

1. V horku si pohlídejte příjem tekutin 

Pitný režim je veledůležitým faktorem zdravého životního stylu a v letních vedrech platí toto pravidlo dvojnásob. Obecné doporučení zní vypít 30–45 ml tekutin/kg tělesné hmotnosti denně. Všichni ale jistě víte, že v horku je i ten sebemenší pohyb následován přílivovou vlnou potu – a všechny tyto ztráty je nutno rovněž doplňovat. Jako ukazatel hydratace skvěle poslouží např. barva moči, přičemž téměř průhledná či mírně nažloutlá barva značí, že s hydratací je vše v pořádku. 

Pro doplnění tekutin je nejvhodnější zvolit klasickou čistou vodu, režim si však můžete zpestřit i neslazenými ledovými čaji vlastní výroby. Na škodu nemusí být ani iontové nápoje, které vám pomohou doplnit ztracené elektrolyty. Ionťáky byste se však neměli v žádném případě prolévat celý den – lze je pít pouze v omezené míře, např. při/po sportovní aktivitě. Kdy mají iontové nápoje opravdu smysl a kdy jsou naopak zbytečné, vám objasníme zde.

  • Jak doplňovat tekutiny při sportu v horku? Podrobné informace najdete zde

  • Další podrobné informace o pitném režimu najdete v našem dalším článku

  • Tekutiny lze doplňovat i v rámci potravin – na potraviny, které pomohou s pitným režimem, se podívejte zde

2. Na výletech myslete na pravidelný stravovací režim

Letní počasí přímo vybízí k delším výletům a celodenním (nebo i vícedenním) túrám. Ve všem tom shonu a nadšení se však často může stát, že zapomenete na hlad a teprve večer, když už sotva pletete nohama, si uvědomíte, že jste celý den pořádně nic nesnědli. Vaše tělo však potřebuje doplňovat živiny i během letních radovánek a to o to víc, pokud jste se rozhodli pro cyklovýlet, pochod nebo náročný výstup. 

Na cesty si proto, vzhledem k jejich délce a náročnosti, vždy plánujte pohotové svačinky, které vám dodají energii na další dobrodružství, ale zároveň po nich neupadnete do dobře známého “gastrokomatu”. Podrobné informace, jak si naplánovat ideální svačinku vzhledem k povaze výletu a tipy na konkrétní jídla, najdete v našem dalším článku.

  • Jak se vyhnout útlumu po jídle? Dozvíte se zde 

obrázek z istockphoto.com

3. Nezapomínejte ani na příjem kvalitních živin

Kromě kvantity (viz bod č.2), je třeba dbát i na kvalitu denních jídel. V parných dnech stoupá obliba salátů, studených polévek nebo pořádně vychlazeného melounu a ačkoliv jsou tyto pokrmy chutným a příjemným zpestřením, není vhodné na nich svůj příjem živin stavět

Bez ohledu na počasí potřebuje vaše tělo všechny základní makroživiny – bílkoviny, sacharidy i tuky. Ve výše zmiňovaných jídlech je však nenajdete v optimálním poměru, ani množství. Nemusíte ale zoufat, máme pro vás jednoduché řešení. K polévce nebo zeleninovému salátu přidejte zdroj bílkovin – maso, vejce, tofu, sýr či luštěniny a přikousněte k nim kousek kvalitního pečiva nebo do nich vmíchejte těstoviny/brambory/rýži. 

  • Další tipy, jak salát povýšit na plnohodnotné jídlo, najdete v našem dalším článku

  • 5 tipů, jak si vyladit svěží letní jídelníček, jsme si pro vás připravili zde

4. Zejména v létě dbejte i na skladování potravin

Horké a vlhké letní dny vytváří ideální podmínky pro množení mikroorganismů – více než kdy jindy byste tedy měli dbát na správné skladování potravin a rovněž výběr těch správných jídel na cesty.

Základem je uchovat jídlo v chladu – doma tedy vaše problémy vyřeší lednička. Pokud ji (nebo podobné chladící vybavení) budete mít k dispozici na výletě, výběr potravin se vám zase o něco rozšíří. Pokud však bude jídlo uskladněno pouze v batohu na vašich zádech, doporučuji se poohlédnout po trvanlivějších potravinách, kterými jsou např. masové, rybí nebo luštěninové konzervy, sušené maso, knäckebroty, grahamové plátky, celozrnná tortilla, čerstvé ovoce a zelenina, proteinové tyčinky, ořechy nebo semena. 

  • Jak se zdravě najíst i na dovolené nebo na fesťáku? Poradí vám náš článek

5. Ani v létě neopomíjejte dostatečný příjem vlákniny

Změny prostředí, horko, jedení ve spěchu nebo snížená konzumace čerstvého ovoce, zeleniny a mléčných výrobků dokáže s vaším trávením pěkně zamávat. Ani v létě proto nezapomínejte na dostatečný příjem vlákniny (30 g/den), kterou najdete např. v ovoci, zelenině, luštěninách, celozrnných obilovinách, ořeších nebo semenech. Proč je pro nás vlastně vláknina tak důležitá a jak ji do jídelníčku zařadit více, se dozvíte zde.

Na škodu není sáhnout ani o probioticích a prebioticích. Zaručeně totiž pomohou srovnat rozházený střevní mikrobiom do latě. A vězte, že optimální složení mikrobiomu = půl zdraví. Další důležité informace o střevních bakteriích a o tom, jak ovlivňují vaše zdraví i hubnutí, najdete v našem dalším článku.

  • Probiotika, prebiotika, symbiotika… Jde vám z toho hlava kolem? Vše vám vysvětlíme v našem dalším článku

obrázek z freepik.com

6. Podpořte potravinami své opálení

K létu neodmyslitelně patří také opalovačky – kdo by taky nechtěl vlastnit jemnou a zlatavě bronzovou kůži. Krásné opálení a ochranu své kůže můžete navíc podpořit i potravinami obsahujícími látky jako beta-karoten, lykopen, lutein, tyrosin nebo vitamin E. Kde konkrétně tyto látky najdete a jaké jsou další klady a zápory opalování, najdete v našem dalším článku.

Jak už to ale bývá, všeho moc škodí a jinak tomu není ani v případě opalování. Vždyť za stárnutí kůže mohou být právě sluneční paprsky odpovědné až z 80 %! Další podrobné informace o stárnutí kůže a bezpečném opalování, jsme si pro vás připravili zde.

  • Slyšeli jste už o náhradě opalovacích krémů rostlinnými oleji? A je tento postup bezpečný? Dozvíte se v našem dalším článku

Co si z toho vzít?

Horké letní dny se nesou ve znamení dovolených, výletů a sportovních aktivit, při kterých si snad konečně trochu oddechnete. Vašemu tělu ale dají, vzhledem k vysokým teplotám, pěkně zabrat! V parných dnech proto nezapomínejte na dostatečný pitný režim a v celodenním shonu si svou stravu pohlídejte jak po kvalitativní, tak i kvantitativní (množstevní) stránce.

V teplém počasí je rovněž vhodné dbát na správné skladování potravin a podpořit své trávení pomocí vlákniny a probiotik. A abyste nestrádali ani po estetické stránce, některé potraviny vám pomohou podpořit i vaše opálení. 

Přidej se k 30 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Poděkuj autorovi
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________