Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunitu

Kristína Močková
Kristína Močková Poprvé publikováno 23. 8. 2019
Aktualizováno 14. 3. 2020
2
15 min. 15 min. příprava, 3–5 dnů fermentace
Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunitu

Fermentace je jedním z nejstarších způsobů uchovávání zeleniny. Fermentované potraviny jsou plné "přátelských" bakterií, enzymů a pro naše zdraví jsou velmi přínosné.

Tyto "přátelské" bakterie ovlivňují naši střevní mikroflóru, která zase ovlivňuje naše celkové zdraví, imunitu i psychiku.

Co je na domácí fermentované zelenině nejlepší? Na přípravu potřebujete jen zeleninu, vodu, sůl a několik dní. To je vše. Za pár dní máte na světě probiotickou bombu, která vás bude stát minimum času, námahy a peněz.

V restauracích se nejčastěji setkáte s asijskou alternativou "kimchi" z čínského zelí s mrkví a paprikou. Kimchi vám navíc díky kombinaci česneku, zázvoru a chilli papriček, jak se říká, "vypálí červa". Je na vás, jestli zvolíte spíše naši jemnější alternativu tradiční kvašené zeleniny v podobě pickles, nebo tu ostřější. Obě splní svůj význam. My se dnes podíváme na tu jemnější.

Ingredience

  • zelenina
  • voda
  • sůl

Postup

  1. Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunituZeleninu (vhodná je například kapusta, červená repa, čínské zelí, brokolice, ředkvičky, mrkev, květák..) nakrájíme na menší kousky. Natlačíme ji do čisté nádoby (použili jsme klasickou zavařovací sklenici) a zalijeme čistou vodou (ideálně odstátou nebo převařenou) tak, aby byla všechna zelenina pod hladinou. Vynulujeme si váhu s miskou a zeleninu i s vodou do ní vylijeme. Dvě procenta z výsledné váhy bude množství soli, které použijeme. (Tzn. Pokud má obsah sklenice například 600 g, přidáme 12 g soli – 600:100x2=12) Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunitu

  2. Zeleninu v osolené vodě necháme chvíli odstát a potom ji natlačíme zpět do sklenice. Zalijeme zbylou slanou vodou. Zatížíme kamenem nebo něčím, co máme po ruce. Aby kousky kapusty neustále neplavaly na povrchu, skvěle nám poslouží kapustový list. Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunitu

  3. No a teď už sklenici jen přivřeme (nezavíráme!), odložíme na nějaké místo s nekolísavou teplotou a čekáme. Každý den ferment zkontrolujeme, uvolníme případný plyn, aby nám ferment nevybublal nebo v horším případě nevybuchl (proto skleničku nezavíráme). Na konzumaci je připravený obvykle třetí až pátý den. Domácí fermentovaná zelenina pro zdravé trávení a imunitu

Poděkuj autorovi
26
 Aktin Minutové ovesné vločky
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________